Jordi À. Carbonell Pallarés

JORGE ANGEL CARBONELL PALLARÉS

Jordi Àngel Carbonell Pallarés és doctor en història de l'art per la Universitat de Barcelona. Fou conservador de pintura dels segles xix i xx del Museu Nacional d'Art de Catalunya (1992). Va participar en la redacció del projecte museográfic del MNAC (1993). Col·laborador de l'Instituto Cervantes de Tánger (2000). Des del 2008 dirigeix el grup de recerca de la URV, «Del colonialisme al món global», que entre els anys 2008 i 2013 ha realitzat un inventari del patrimoni artístic del Tànger dels segles xix i xx. També ha format part de la Comissió del Pla de Museus de Reus l'any 2002. Ha estat comissari científic de l'any Fortuny (2012) y  de la conmemoració de Centenari de la mort del pintor Josep Tapiró.

Com a investigador, s'ha especialitzat en l'estudi de la pintura del segle xix i de les primeres dècades del segle xx. També ha estat comissari de diverses exposicions: «Francesc Gimeno» (Centre del Comerç, Tortosa, 1989); «Centenari Emili Bosch Roger» (Barcelona, Direcció General de Patrimoni, 1993); «Cent anys de paisatgisme a Catalunya. Centenari de la mort de Lluís Rigalt, Ramón Martí Alsina i Joaquim Vayreda» (MNAC, Barcelona, 1994), amb Cristina Mendoza i Mercè Doñate; «Fortuny al Museu Salvador Vilaseca» (Fundació Caixa Penedès; Barcelona, Girona, Tarragona, Reus i Vilafranca del Penedès; 1997); «Francesc Gimeno» (Fundació Caixa Tarragona, Tortosa, 2000); «Visions del Magreb a la pintura catalana vuitcentista» (Institut Català de la Mediterrània; Rabat, Casablanca, Tetuan, Tànger i Reus; 2001); «Joaquim Vancells» (Fundació Caixa de Terrassa, Terrassa, 2003); «Ricard Opisso» (Fundació Caixa de Tarragona, Tarragona, 2003); «Antoni Amatller al Marroc» (Fundació Amatller, Barcelona, 2004), amb Norma Vélez; «Joaquim Vancells» (Museu de Llavaneres, Llavaneres, 2007); «Francesc Gimeno. Un artista maleït» (MNAC, Barcelona, 2006), amb Cristina Mendoza; «El setge napoleònic de Tarragona» (Ajuntament de Tarragona, Tarragona, 2010), amb Josep Sánchez; «La batalla de Tetuan de Marià Fortuny» (MNAC, Barcelona, 2013), amb Francesc Quílez; «Marià Fortuny. El mite» (Museu d'Art i Història de Reus / MNAC, Reus, 2013), també amb Francesc Quílez, i «Josep Tapiró (1836-1913)» (Museu d'Art i Història de Reus, Reus, 2013).

Últimes publicacions: