Altres notícies

Vida científica

“El cristianisme en l'Antiguitat Tardana. Noves perspectives”

L'any 1967 es va celebrar a Vitoria per iniciativa del Prof. Pere de Palol, llavors catedràtic d'Arqueologia a la Universitat de Valladolid, la "Primera Reunión Nacional de Arqueología Paleocristiana". Aquella trobada va tenir com a fi preparar el "VIII Congreso Internacional de Arqueología Cristiana" que es celebraria dos anys després a Barcelona. Seguiria una "Segona Reunió..." celebrada a Montserrat (novembre de 1978). La tercera va passar ja a denominar-se "Reunió d'Arqueologia Cristiana Hispànica", celebrant-se a Maó (novembre de 1988). El títol seria mantingut en les següents reunions, la quarta celebrada a Lisboa (setembre de 1992), la cinquena a Cartagena (abril de 1998) i la sisena celebrada a València (maig del 2003).

Han passat ja quinze anys des d'aquesta darrera reunió i són moltes les novetats en tots els ordres de la recerca, també a Tarragona. Creiem que ha arribat el moment de valorar, interpretar i donar a conèixer de nou la importància excepcional dels testimoniatges arqueològics d'aquella Tarraco christiana que va ser centre del govern provincial romà i més tard ciutat i seca visigoda, lloc de pelegrinatge a la tomba dels sants màrtirs Fructuós, Auguri i Eulogi, nomenada seu d'un bisbat metropolità i per tot això progressivament convertida en una gran civitas ecclesiastica, escenari del concili provincial de l'any 516.
Des de l'any 2012 les diferents institucions implicades en la tutela i la recerca arqueològica del patrimoni monumental romà de Tarragona, amb el patrocini de la Fundació Privada Mútua Catalana, realitzen les reunions Tarraco Biennal. Ara, d'acord amb la secció històrico-arqueològica de l'Institut d'Estudis Catalans i la càtedra d'Arqueologia Cristiana de la Universitat de Barcelona, s'ha decidit organitzar conjuntament a la nostra ciutat la VII Reunió d'Arqueologia Cristiana Hispànica fent-la coincidir amb el IV Congrés Internacional d'Arqueologia i Món Antic Tarraco Biennal.

Us convidem a participar amb la intenció de conèixer, debatre i divulgar les novetats de les vostres recerques a les diferents àrees de la Península Ibèrica. Si volguesiu participar en aquest congrès amb les vostres propostes adjuntem en un PDF les bases.

La preinscripció al congres s'efectuarà a la pàgina web http://www.tarracobiennal.com (a partir del dia 1 de març). El preu de la inscripció serà de 30€. El preu de la inscripció reduïda serà de 10 €. La inscripció reduïda serà aplicable a estudiants, aturats i jubilats que ho acreditin mitjançant un document (carnet d'estudiant, de jubilat o inscripció a l'INEM). El pagament s'efectuarà in situ.