Beata Cecilia

El flautista, professor i musicòleg Romà Escalas ( actualment Secretari General de l’Institut d’Estudis Catalans), qui també ha estat catedràtic de Flauta del Conservatori Superior Municipal de Barcelona, a mésa més de creador i director durant més de 20 anys del Museu de la Música de Barcelona, ha fet donació solemne a l’Arxiu de Sant Benet de Montserrat i a la comunitat sencera d’un manuscrit musical inèdit del segle XIII, utilitzat com a coberta d’uns documents del segle XVIII. El professor Escalas en descriu així  la troballa al Mas Rossinyol (Bages), en un estudi previ a la transcripció de l’obra:

Una coberta de pergami, que guardava documents notarials en paper del segle XVIII, es desencola. A la part interior del llom s'hi llegien alguns signes de notació musical. Vaig desplegar la coberta de pergami amb vapor , i com per miracle, aparegue un manuscrit musical, un himne escrit en neumes medievals quadrats amb el text dedicat a la Beata Cecilia, patrona de la Muisica.
Durant l’acte solemne d’entrega, a Sant Benet de Montserrat, el dimarts 21 de novembre, la directora del Laboratori d’Antiga “Lettere in musica” del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV, Rosa Tamarit Sumalla, va interpretar l’himne “Beata Cecilia” en absoluta primícia acompanyada a l’orgue per la germana Roser. Cal destacar també que se n’ha realitzat un  enregistrament.
El professor Romà Escalas serà a la Facultat de Lletres de la URV el proper dimecres 29 de novembre, convidat per “Lettere in musica” amb motiu de la Jornada inaugural del Cicle  d’Arts i dramatúrgia “Eros en música. Humor(s) en música”

Dues germanes amb Rosa Tamarit i Romà Escalas

Detall del text Beata Cicilia