Classe Oberta amb Vicent Torrent per a l’alumnat de la Menció de Música del Campus Terres de l’Ebre de la URV

El dia 16 de març de 2023 des de l'assignatura: Didàctica de la Música i la Dansa a Primària, es va organitzar una classe oberta a tota la comunitat educativa amb Vicent Torrent, musicòleg i cantautor del grup valencià 'Al Tall'. Actualment, és membre del Consell Valencià de Cultura. A la classe va assistir l'alumnat de la Menció de Música i persones interessades per aquest estil basat en la tradició.

La classe va tenir dues parts, a la primera es va fer una entrevista a Vicent Torrent, on es va parlar de música folk, tradició, producció, enregistraments, aspectes didàctics, vivències amb el grup Al Tall i repertori. Després es van cantar quatre cançons, tres d'elles del grup Al Tall, i cada alumne va plantejar activitats didàctiques per a Primària amb aquestes músiques. Vicent va explicar que amb l'Equip València-Folk 'nosaltres érem prou hippies, ens plantàvem a un poble i ens ficàvem a tocar pel carrer i alguna volta ens tiraven monedes o no, estàvem des de baix, amb la gent i cantàvem.

Amb el grup Al Tall volíem pujar el nivell musical. La fórmula va ser fer cançons nostres i fer-ho amb el so que els nostres avantpassats gastaven per a fer música. Tocàvem alineats amb la Nova Cançó, que era una espècie de cançó tradicional de nova creació cantada en català i reivindicativa.'

Com diu Joan Borja al llibre Sobirania Musical, Reflexions des de la perspectiva d'Al Tall sobre Vicent Torrent: 'sempre ha percaçat, en la creativitat tradicional, llenguatges, signes, codis, tocs, estils, sons, recursos i formes d'expressió que, degudament aprofitats, puguin resultar útils per a fer bategar la vida en el temps contemporani, i el temps futur.'

El grup Al Tall va estar en actiu trenta-nou anys i va néixer l'any 1975. Va interpretar un repertori escrit en català, amb base tradicional cultural del País Valencià i amb idees socials i polítiques del moment. En paraules de Torrent 'contemplàvem com la llengua dels nostres pares, humil i discreta, iniciava el moviment d'alçar-se.' Hi va haver preguntes de l'alumnat per a incloure en el TFG i també se li va consultar sobre les males experiències i la repressió rebuda, el futur de les agrupacions, bandes de música i les formacions instrumentals de tipus tradicional. Dels concerts, Vicent va concretar que el 60% havien estat al País Valencià, el 30% a Catalunya i el 10% entre sud de França, Vitòria, Saragossa i altres llocs. Les tres cançons que es van treballar de manera didàctica amb la supervisió de la professora de música de la URV Margarita Celma i juntament amb Vicent van ser: Tio Canya, El Cant dels Maulets i Cant de L'Aplec dels Ports.

Van sorgir propostes rítmiques, melòdiques, de cant, d'instruments, de dansa, interdisciplinàries tenint presents les noves tecnologies i competències. Vicent els va preparar una activitat de body percussion on l'alumnat va poder acompanyar la cançó: Vergonya, cavallers, vergonya, produint un efecte d'intensitat i força, in crescendo. La classe va finalitzar amb molta alegria, valorant la senzillesa i proximitat de Vicent a l'hora de comunicar i apropar-se a l'alumnat, perquè ell també és mestre i va exercir uns anys abans de professionalitzar-se amb el grup Al Tall. Va suposar un espai de reflexió, com va dir Torrent 'davant d'una dura globalització també musical que deixa poc marge a les cultures minoritàries' i va animar a introduir i ficar en ús la música tradicional a l'escola: 'hi ha moltes formes, compassos, instruments i es fomenta la llengua i cultura catalana'.